Categorieën
computers

Migratie van XP

pc'sIk ben nog steeds niet klaar hoor met die Windows 8 Pro bedrijfs-pc, er zit al meer dan 24 uur werk in.
Elke keer vraag ik me weer af hoe gaat het schakelen tussen de tegel- en de desktopinterface in zijn werk, en waar kan ik de vertrouwde bedieningsinstrumenten vinden – vooral pc uitzetten zit op een onhandige plek.
Alle vertrouwde programma’s en instellingen weer op de PC zien te zetten kost veel tijd, goede snelkoppelingen aan de taakbalk vastmaken en in het menu start zetten en de standaaard microsoftprogjes en apps er uit slopen en vervangen door open source.
Moeilijk is het wel om die vertrouwde programma’s vaarwel zeggen omdat er geen upgrade is of omdat die upgrade te duur is.

Ik heb mijn vertrouwde Pegasus Mail uit mijn DOS-tijd en Novell-tijd in een wat nieuwer jasje er goed op draaiende, samen met een nieuwe versie van mailwasher.  Alle lijsten en adresboeken en alle mail is ook goed overgezet. OfficePro is te duur, dus Open Office + uitgeklede MSoffice home editie voor de PC’s die op internet gaan en de databases zullen off line gehaald worden, kunnen misschien over naar mySQL.

Als alles klaar is moet deze laptop ook over. Weet je, misschien stel ik dat gewoon wel uit tot de 8 april – deadline